25 years old. Great!

“Pengorbanan ibubapa, kegembiraan buat si anak. Kegembiraan ibubapa, terkorbanlah si anak. “

Jazakallahu khair kepada ahli keluarga, keluarga mertua, rakan-rakan yang mendoakan kesejahteraan saya sempena hari lahir semalam.

Saya kira 2 insan yang paling banyak mendoakan dan mendidik saya ialah UmmiAbu yang 25 tahun lepas di Liverpool bergelut dengan kakak-kakak 3 orang yg memerlukan tumpuan dan juga Abu sedang bertungkus lumus menyiapkan research dan thesis Masters. Saya fikir itu satu cabaran yang sangat besar. Kemudian, membesarkan 4 orang anak ketika itu dengan hanya biasiswa Master sebagai sumber kewangan, itu juga pasti satu pengorbanan besar yang ditanggung keduanya.

Saya pernah dengar satu pepatah inggeris “Pengorbanan ibubapa, kegembiraan buat si anak. Kegembiraan ibubapa, terkorbanlah si anak”. Saya memperakui kebenaran pepatah.

Awal tahun 90-an, Abu bekerja sebagai pensyarah di Politeknik tetapi ketika awal kariernya, kereta sekadar means of tranportation, telefon sekadar untuk perhubungan, TV di rumah comel bersaiz 14 inci cukup untuk tengok berita dan sedikit rancangan2 TV yang lain, baju kerja pula berganti selepas beberapa lama.Itu pun bukannya 4-5 helai baju baru. Mungkin kurang. Rumah kecil comel di Taman Cahaya Jitra sekadar memisahkan tempat tidur lelaki perempuan. Ummi pula duit belanja yang Abu bagi saya tahu Ummi habiskan untuk anak-anak. Dan pengorbanan paling besar ialah menjadi surirumah sepenuh masa untuk mendidik anak sepenuh masa juga. Mungkin mereka lebih layak mendapat lebih dari itu, tapi kerana mahu membesarkan anak-anak dengan pendidikan terbaik, UmmiAbu korbankan keselesaan mereka.

Tinggi rendahnya langit kerana kuasaNya, tinggi rendahnya manusia kerana jasa ibubapanya. Hargailah ibubapamu tidak kira siapa mereka, dan bagaimana mereka mendidikmu. Terima kasih dan doaku pada UmmiAbu semoga terus sihat sejahtera supaya kini masa untuk anak-anak pula berbakti pada mu, supaya UmmiAbu boleh tumpukan pada amal akhirat.

25 tahun lepas UmmiAbu berdebar menunggu kelahiran saya. Itupun tak mahu-mahu juga keluar dari kandungan. Kini, saya dan isteri pula berdebar-debar. Tapi macam saya je debar lebih. Isteri nampak tenang je~

Selamat hari lahir juga pada yang berkongsi tarikh lahir Abdul Rafiq Mat Diah Alan Chew Mohd Ghaddafi dll.

Last but not least, YNWA !

Ammar M

Tren ke Bupyeong

One response to “25 years old. Great!

  1. mayyee

    Teringat parents

Leave a Reply

