Utamakan yang utama

20130424-124205.jpg

credit to Haaziq Yusof

Abu Jandal terlepas lagi peluang bersama kaum muslimin “Hai Muhammad, dia ini adalah orang pertama yang harus engkau kembalikan kepada kami”, jerit Suhail bin Amr ketika melihat anak keduanya, Abu Jandal di kem muslimin di Hudaibiyah. “Apakah aku akan dikembalikan kepada kaum musyrik, sedangkan aku telah datang kepada kamu sebagai muslim? Apakah kamu tidak melihat apa yang kuderita?” Abu Jandal diheret ke Mekah oleh ayahnya dalam keadaan tangannya masih dirantai.

Abangnya Abdullah bin Suhail hanya mampu mengeluh kecil “Kasihan adikku. Dia sentiasa terlepas peluang terbaik kerana ketakutan dalam dirinya”

Dua kali Abu Jandal terlepas peluang merebut pahala golongan awal As-sabiqun Awwalun. Dia terlambat memeluk islam berbanding abangnya dan kalah kali kedua ketika abangnya lari dari tahanan ayahnya dan berjaya menjadi Ahli Badar yang pasti dijanjikan syurga.

“Apa yang abang menungkan tu? Jauh nampak” teguran isteri menamatkan lamunan.

“Abang rasa rugi tak dapat bersama ikhwah di Malaysia pada hari ni. Banyak sangat yang terlepas. Ni haa. Paknab dan Napi pun livefeed”

“Lately terasa nak balik Malaysia hujung tahun ni. Nak rasa tarbiyah real di tanahair”

“InsyaAllah sampai masa kita balik. Laksana betul-betul tarbiyah disini. Tahun depan, kita balik ye!” pesan isteri sambil mengingatkan keutamaan satu-satu amal pada waktu dan ketikanya.

Ding dong!! Loceng rumah berbunyi.
“Haa tu ahli usrah dah sampai. Pergilah sambut diorang. Usaha yang terbaik, insyaAllah!”

Dalam hati, terlintas akan penutup hidup bagi Abdullah dan Abu Jandal bin Suhail bin Amr, kedua-duanya memperolehi syahid. Seorang di Yamamah dan seorang di Urdun. “Moga aku juga dikurniakan ganjaran yang baik seperti itu, amin”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: