41 weeks and prayers

image

Isteri sudah overdue. Hari ini officially 41 minggu, bermaksud sudah lebih 7 hari dari tarikh jangkaan. Kami jangkakan 5 Mei, tarikh orang buang undi, rupanya belum rezeki lagi.

Ramai kawan, staf pejabat, junior senior bertanya hinggakan ada yang ucap tahniah kerana disangka sudah bersalin. Saya hanya menjawab belum dan minta doakan kesejahteraan keduanya, bayi dan juga si ibu.

Sepanjang isteri saya mengandung, macam-macam perkara kami alami. Trimester pertama, saya pernah muntah bagai orang mengandung, sampai lemah-lemah badan dan isteri saya rileks saja seolah-olah dia tak mengandung. Agaknya sebab pernah berdoa minta saya dapat rasai bagaimana perempuan mengandung, yang pasti saya tak nak lagi rasa. Serik! Dari sudut rezeki pula, saya sudah saksikan kebenarannya. Rezeki murah, mudah dan tak terfikir dek akal dari mana datangnya.

Trimester akhir, macam-macam orang rekomen supaya mudahkan bersalin. Air selusuh, minum air kelapa, minyak selusuh yang dibawa mak mertua, dan exercise intensively berbanding sebelumnya.  Minggu lepas, kami berjalan merentasi Yoeido, kemudian berjalan lagi merentasi Mapo Bridge. Akhir sekali, petangnya saya yang mengadu sakit kaki dan lenguh sana-sini! Isteri saya? Dia seperti biasa. Rileks saja.

image

Satay yang isteri saya idamkan dah dapat di Hi Seoul minggu lepas tapi masih juga tidak bersalin. Bayi nampak gembira dan selesa di dalam rahim ibunya. Kami hanya mampu berusaha dan berdoa. Yang lain, serahkan pada Sang Pencipta.

Orang tua-tua kata bersalin umpama kematian. Pasti datang. Pasti sakit. Bila? Wallahualam. Caranya? Juga wallahualam. Kita usaha dan doa semoga bersalin (kematian) datang dengan cara yang paling baik. Juga, muhasabah buat suami dan isteri supaya banyakkan amal, berdoa dan taubat supaya mudah urusan dan selamat semuanya. Amin.

InsyaAllah selepas kelahiran, mungkin saya boleh celoteh pula pasal kelahiran baru.

Leave a Reply

