Dari Bilik Bersalin I

Kebiasaannya saya akan menulis entri baru pada waktu malam. Pulang dari pejabat, makan malam, usrah atau program kawasan dan sebelum tidur akan tulis satu dua perenggan sebagai pembuka idea.

Namun, selepas kehadiran cahaya mata comel, jadual hidup berubah serta-merta. Entri yang lepas pun belum bersambung lagi, Saya dicop Muslim (i).

———

Isteri saya mengadu sakit awal pagi Isnin jam 2 pagi. Dikejutnya saya tapi saya boleh pula mengigau sebelum benar-benar tersedar. Nasib baik ada mama (mak mertua) yang mencadangkan kami solat Subuh dahulu sebelum ke hospital. Lagipun, bukannya terus nak bersalin katanya.

Jam 5.30 pagi kami tiba di hospital dan nurse maklumkan sudah ada bukaan 4cm. Isteri terbaring di atas katil menahan kesakitan contraction (pengembangan pengecutan rahim untuk membuka laluan bersalin). Saya di sebelah mengurut-urut belakang badan bagi melegakan kesakitan.

Jam 6.30 pagi bukaan sudah 6cm. Progress yang agak baik bagi anak sulung. Saya dapat mengagak kesakitan yang ditanggungnya dari cengkaman tangannya yang kuat dan berbekas merah di pergelangan tangan saya apabila berlaku contraction. Sakitnya? Hanya yang pernah mengalami tahu sakit peritnya hendak bersalin. Tak semena-mena tangan saya menggigil, mata sedikit berair. Bukan kerana takutkan darah yang sudah mula membasahi atas katil, tapi kerana terlalu kasihan melihat kesakitan yang ditanggung. Wajah Ummi mula terbayang, dalam diri mula berbisik, alangkah ruginya aku pernah bantah dan melawan cakap Ummi, alangkah ruginya anak yang menderhakai ibubapanya (terutama si Ibu) sedangkan ibu bertarung melahirkan dia ke dunia. Saya hanya berzikir perlahan di telinga isteri, mengingatkan dia tentang zikir Nabi Yunus La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin, mengajar cara bernafas  (para suami, sila ambil tahu cara mengawal nafas ketika contraction) dan dalam masa yang sama mendoakan semoga Allah ampunkan semua dosa isteri saya. Itulah rasa tawakal yang tak pernah saya rasai sebelum ini.

 ‘Wahnan ala wahnin‘ iaitu ‘kesukaran yang begitu melemahkan’ ( Luqman:14)

40 minit selepas itu doktor maklumkan sudah bukaan penuh. Bersedia untuk disorong masuk ke dalam bilik bersalin. Isteri sempat mencapai tangan saya “Abang, ampunkan dosa sayang selama ini andai tak mampu jadi isteri solehah untuk abang”

7.30 pagi bilik bersalin sudah disediakan, saya dijemput untuk masuk dan diminta berada di bahagian kepala isteri saya. Alhamdulillah Dr Lee Eun Sil kata bayi sudah bersedia untuk keluar. Dengan 2 kali contraction push, bayi perempuan kami selamat dilahirkan. Muka isteri yang tadinya merah padam menahan sakit kian surut lega perlahan-lahan.

Mendapatkan si bayi yang masih kemerahan, menangis ketika dalam dakapan, azan dibisikkan ke telinga. Si bayi berhenti menangis. Matanya memandang ke arah saya. Tenang. Damai. “InsyaAllah beriman dan cerdik anak abah ni”.

———

Hari ini sudah hari ke-9. Rambut sudah dicukur, mulut sudah ditahnik, urinya sudah diuruskan, dan kami menamakannya dengan nama yang baik, Balqis. InsyaAllah.

…insyaAllah bersambung, Dari Bilik Bersalin II

image

More pic here

Leave a Reply

