Rain gutter and a perfect car

This writing is under a new categories, CBT (Cars, Bikes, Trucks). I’ll write something easy to understand about how to make a car stuffs.

This is rain gutter. Seriously!

If you look at the car, just above the side windows, you’ll see a raised portion of metal. That’s the rain gutter and it works just like the gutters on a house. It directs rain water from the windows so you can open them during a rain storm (of course, if it’s really pouring or the wind is blowing, you’re going to get wet anyhow!).

Newer cars don’t have rain gutters, you would probably have to go back to the 80’s to see a rain gutter on a car, it was on the sides of the roof and kept the water from coming into the car when you had your window open and there was water on the roof it would drain off instead of draining on your arm or leg like these new cars do. But, the elimination of rain gutter improves the vehicle aerodynamics. Less drag force, more fuel economical (theoretically, its more than that). So, if you plus here, you’ll minus there.

rain gutter

For engineers, there are no such ‘perfect car’. Because combining comfort, electronic gadget, fuel economical and best handling in one car? Its like combining a person with the naval skills of Admiral Nelson, the writing prowess of Arthur Conan Doyle‎, the engineering pizzazz of Isambard Kingdom Brunel, the political brilliance of Nelson Mandela and the looks of Jim Morrison.

Me? If I had RM70,000 to spend on a set of wheels, I’d have a Perodua MyVi. Small, easy to drive, comfortable for 2 person and the rest of the money I’ll invest on something else. Oh what a terrible writing today!

Advertisements

Bebas

“Tahniah ISMA UK-EIRE! video yang mantap!”

Buat adik-adikku, inilah apa yang aku rasakan selama hampir 7-8 tahun di negara orang. Dulu, aku tak pernah tahu kenapa aku ditakdirkan datang ke Korea. Tiada laungan azan dari corong speaker masjid memanggil kaki untuk melangkah ke rumahNya. Tiada kuliah mingguan yang disampaikan oleh ustaz-ustaz berwibawa. Tiada juga bazar Ramadan yang dirindui bau ayam perciknya.

Hakikatnya, kehidupan kita telah disusun segalanya untuk kita berusaha menjadikan diri ini hamba kepada Sang Pencipta. Persekitaran yang ganjil dari Islam itulah yang sepatutnya membakar jiwa kita. Jika hari ini jiwa aku kosong, maka akulah bertanggungjawab membaca alquran untuk mengisinya. Jika aku rasakan roh jihad aku kurang, akulah bertanggungjawab mengajak manusia sekelilingku untuk sama-sama mengabdikan diri pada Allah. Usahakan untuk adakan Usrah/smart circle/bulatan juang, kuliah maghrib, bacaan yasin (mungkin), ziarah sahabat yang sakit, seminar Ulum Syarak untuk hidupkan roh Islam dalam diri itu. Elakkan meletak bebanan mengenal Allah pada bahu orang lain tanpa kita mahu terlibat sama untuk bebas.

Aku bersyukur diberi peluang mengenal diri ini melalui jalanku mengenali Allah subhanahu wa taala dan aku berdoa semoga diri ini lekas keluar dari perhambaan dunia secara total. Supaya inilah jiwa yang suci dan diterima amal ibadahnya ketika berjumpa dengan Allah nanti.

Hari ini, kita dijaga ibubapa, esok ibubapa ataupun kita akan meninggalkannya.

Hari ini, kita berpenat lelah mencari rezeki, esok harta akan meninggalkan kita.

Maka, tiada yang abadi dan kekal bersama melainkan perhambaan kita kepada Sang Pencipta.

25:43

First world problem #1

image

i have 1000 friends on fb, 1000 on twitter and 1000 on G+

People in Pakistan afraid to go to social gathering because afraid of drone strikes.

Meanwhile, in other part of the globe, people lazy to go outside because they think they already gather in Facebook.

Dari Bilik Bersalin II

Sambungan Dari Bilik Bersalin I

“Abang, sakit bang. Allah…!”

Doktor yang datang periksa isteri saya terkejut kerana bukaan sudah penuh, tapi isteri saya langsung tidak mengerang sakit seperti Korean di katil sebelah, kecuali mengadu sakit sekali-sekala sambil mulut terkumat-kamit menyebut Allah.. Allah.. Allah.

“Sakit kan, sayang. Sabar sikit ye. InsyaAllah Allah ampun semua dosa”, saya hanya mampu bagi harapan begitu dengan keyakinan bahawa kesabaran pada sakit itulah yang Allah ampunkan kesemua dosa-dosa ibu bersalin.

Tengahari itu, apabila lihat isteri sudah kembali bertenaga, kami bersembang itu dan ini. Saya ambil kesempatan untuk bertanya “Apa yang awak fikirkan masa sakit tadi? Abang perasan awak macam dengar tak dengar apa yang abang cakap”

Isteri saya ketawa kecil. Mukanya merah kemerahan menahan malu. “Aah, memang tak dengar dah apa yang abang cakap tadi. Sayang hanya ingat kisah Maryam yang sakit bersalin berseorangan di tengah panas terik, dan fikir tak nak berhenti baca doa Nabi Yunus”

Saya mengangguk faham.

image

“Maka Jibril menyeru ke arahnya dari tempat yang rendah: ‘Jangan kamu bermuram durja, sesungguhnya Tuhanmu menjadikan anak sungai di bawahmu dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon tersebut akan menggugurkan buah yang mekar kepadamu.”

Membaca ayat 25 dari Surah Maryam, saya yakin kesakitan yang ditanggung mana-mana ibu bersalin pasti sama. Tidak logik oleh akal manusia yang kerdil ini, dalam keadaan sakit dan lemah begitu, Allah perintahkan Maryam untuk menggoncang pokok kurma. Tidak mungkin juga buah kurma “ruthab” boleh gugur dengan digoncang, sedangkan kalau dibiar buahnya masak ranum pun ia tidak akan gugur. Tetapi, oleh kerana mentaati perintah Allah, Maryam gagahi juga dirinya dan berusaha menggoncang pohon kurma.

Amalan menjadi penjaga dirinya

Saya pernah berpeluang menjaga arwah Tok Wan di Titi Gajah ketika pulang bercuti. Tok Wan diserang strok dan hilang sebahagian upayanya. Dia tak boleh berjalan dengan gagah, tak boleh solat tanpa bantuan orang lain, dan juga kehilangan sebahagian dari ingatannya.

Jam hampir 1 tengahari. “Muhammad, Muhammad”, Tokwan memanggil saya dengan panggilan Muhammad (ayah saya) kerana menyangka saya ialah anaknya.

“Solat, solat…wuduk”, Tokwan hanya mampu ucap butir perkataan sahaja.

Hampir sebulan menjaga Tokwan, saya lihat Tokwan ada satu pattern hidup yang sangat baik. Hampir saja waktu solat, Tokwan akan bersiap-siap mahu ke bilik air untuk berwuduk. Siap mintakan saya hamparkan sejadah untuk solat. Walaupun bacaan solatnya sering tertukar kerana ingatannya yang hilang, tapi dia akan solat sampai ke sudah. Usai solat, Tokwan akan duduk bersandar di katil sambil mulut berzikir, tangan mengira zikirnya. Begitulah Tokwan sebelum Allah menjemputnya pulang. (Al-fatihah untuk Allahyarham Tokwan Razak)

Bina tabiat sebelum terlambat

Dalam hidup saya yang tak berapa panjang, Allah bagi dua kesempatan, seperti kisah di atas, melihat bagaimana amal ibadah bisa jadi penyelamat maruah diri ketika kita tidak berdaya.

Kedua-dua insan ini saya tahu biasa mengamalkan amalan tertentu ketika mereka sihat dan cergas dan ada daya untuk mengawal diri.

Setiap pagi, usai solat Subuh, isteri saya pasti akan habiskan bacaan Surah Luqman dan seminggu sekali akan habiskan Surah Maryam dan Yusuf.

Setiap kali pulang dari bersawah, arwah Tokwan pasti akan bersiap mandi dan menukar baju yang bersih, bersedia dengan hamparan sejadah dan berpesan pada anak cucunya untuk bersolat sama.

Setiap masa, Maryam mengabdikan dirinya kepada Allah taala dan itulah menjadi kekuatan Maryam untuk taat akan perintah Allah dalam sakit bersalinnya.

Dan (ingatlah) ketika Malaikat (Jibril) berkata: “Hai Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih kamu, menyucikan kamu dan melebihkan kamu atas segala wanita di dunia (yang semasa dengan kamu). Hai Maryam, taatlah kepada Tuhanmu, sujud dan rukuklah bersama orang-orang yang rukuk. (Ali Imran: 42-43)

Orang tua-tua selalu berpesan “Kalau hendak jadi tabiat, amalkan setiap hari sebelum capai umur 40 tahun“. Saya tidak tahu apakah kesimpulan terbaik dari kisah-kisah di sekeliling saya ini, melainkan berdoa saya mampu untuk terus beramal dengan amalan yang baik-baik dan orang sekeliling saya juga beramal dengan amalan baik-baik supaya mendapat kekuatan dan rahmat seperti Maryam as. Kerana saya dan anda yakin, rahmat Allah melindungi hamba-hamba yang dilihatNya.

Apabila rasa penatnya beramal, ingatlah kisah Maryam dan pokok kurma. InsyaAllah akan datang kekuatan usaha dan tawakal dalam diri kita.

Top 5 things you could do to help your wife

Written by Mohd Rafie, on Being a first time dad. His wife gave birth to a beautiful baby girl a few days after Balqis.

Your wife has delivered your baby (and some babies) And now, these are five things you could do to help your wife. Remember, be the angel…

No. 1 Support and Response Unit

image

As a husband, during and after the pregnancy, you should be the rock of calm to your wife and family. This will help you to think rationally and judge better. As much as possible, as much as time permit, you should be the No. 1 support and response unit to your wife and baby.

Always ask what you can do

After two or three weeks, you should know the pattern and there are few things that you could do before hand to buy you some time such as:

  1. Prepare the things for changing napkins in a designated place.
  2. Make sure the room is clean.
  3. Fold your baby clothes and arrange them while watching TV or making calls.

Wash baby clothes and shopping
It would be easy if you have a maid or you are staying with your in laws, as they will help you with this task.

Ensure that your wife and your baby essential things are available ie diapers, baby wipes, etc. Check on the internet if you could get a supply of these things online and get them deliver to your doorstep. And look for offers and discounts as you could save a lot during promotional period.

And you could buy yourself some time when you are out shopping. Grab a cup of coffee or tea and breath. This will help you to organize things better and call your parents to ask.

Rub her feet and massage
Rub your wife feet and give a little massage to the foot and back. This will help your wife to relax and loosen up.

If your wife is breastfeeding your baby, it is very important for them to get enough rest and relax as it is good for the milk production.

Hold your baby
Whenever needed, hold your baby for your wife. It’s the relationship bond moment for you as a dad and your baby. Even though the baby could see your face clearly during first few weeks, but they will remember your voice and your shape. Baby is smarter than you think they are
image

Say thank you, I love you
Finally, say thank you. Say I love you to your wife. Whenever you need to go out to work or shopping, kiss your wife and baby. Do you have other things you can think of, share with us.

Wishing you a happy fatherhood and be the angel to your wife and your baby!

_____________

Beside these 5 tips, there are few on my side of coin. (Sorry Rafie. I mess your work here 😀 )

Buy a Happycall pan!
Before this, your wife do all the house chores. Now, you need to get use to all the kitchen utensils.

So, just add up on list a Happycall pan. Easier to prepare food (makanan berpantang is ikan bakar, kentang bakar etc), save time in the kitchen, and satisfy your tummy! Its gonna help you a lot in preparing food for you and your wife. It even easy for her to handle it especially when you are away to work.
image

Plan a budget for flight ticket
Being away in oversea, and you didnt have time to go back because of work restriction, plan a budget and discuss with your mothers if one of them can come over for 2-3 weeks.
Flight ticket is not cheap, so plan your budget early. This is one way to show that you care of your wife by bringing her mother beside her.

Dua beradik

427751_2661175420604_1686156222_n

Samyang Sheep Ranch, Gangwon-do

Pada suatu zaman, ada dua orang beradik yang tinggal di sebuah ladang. Ladang itu merupakan tinggalan kedua ibubapa mereka yang meninggal ketika mereka masih kecil. Ramli, si abang, berkahwin dahulu dan kemudian dikurniakan 2 orang anak sementara Ramsey, si adik masih lagi hidup berseorangan. Kedua mereka hidup dengan bersederhana dan mengusahakan bersungguh-sungguh ladang yang ditinggalkan ibubapa mereka. Setiap kali musim menuai, mereka akan menuai hasil dan membahagikan samarata di antara mereka.

Sehinggalah di suatu hari yang panas terik, Ramsey yang sedang bekerja gigih, berhenti mencangkul. “Aku rasa tak adil kalau hasil ladang dibahagikan samarata. Aku hidup seorang dan keperluanku lebih sedikit. Sedangkan abangku sudah berkeluarga besar. Keperluan dia juga lebih besar” Ramsey terfikir sejenak mengenangkan abangnya yang sama susah-payah sepertinya. Mulai dari malam itu, selesai sahaja pekerjaan di ladang, Ramsey akan membawa seguni bijirin ke bangsal Ramli dan meletakkannya disitu senyap-senyap tanpa diketahui Ramli.

Dalam masa yang sama juga, Ramli kasihan melihat adiknya gigih bekerja, berhenti mencangkul dan berfikir “Aku rasa tak adil kalau hasil ladang dibahagikan samarata. Aku sudah berkeluarga dan ada isteri yang melihat makan pakaiku. Adikku belum ada sesiapa dan barangkali dia bekerja untuk mengumpul duit kahwin. Dia patut mendapat bahagian yang lebih besar supaya lekas-lekas dia berkahwin”. Mulai dari malam itu, seperti adiknya, selesai sahaja pekerjaan di ladang, Ramli akan membawa seguni bijirin ke bangsal Ramsey dan meletakkannya disitu senyap-senyap tanpa diketahui Ramsey. (ayat copy paste.. hehe)

Perkara ini berterusan selama setahun dan kedua-duanya keliru kerana guni bijiran mereka tidak pernah berkurang dari yang dijangkakan.

Pada satu malam, ketika kedua-duanya sedang dalam perjalanan membawa guni bijirin ke bangsal masing-masing, mereka bertembung di pertengahan jalan dan mengetahui apa yang terjadi selama setahun ini! Kedua-dua mereka ketawa terbahak-bahak mengenangkan kejadian ini.

“Setinggi-tinggi ukhwah adalah ithar (melebihkan saudaranya) dan serendah-rendah ukhuwah adalah berlapang dada” -Imam Hassan Al-Banna