Bebas

“Tahniah ISMA UK-EIRE! video yang mantap!”

Buat adik-adikku, inilah apa yang aku rasakan selama hampir 7-8 tahun di negara orang. Dulu, aku tak pernah tahu kenapa aku ditakdirkan datang ke Korea. Tiada laungan azan dari corong speaker masjid memanggil kaki untuk melangkah ke rumahNya. Tiada kuliah mingguan yang disampaikan oleh ustaz-ustaz berwibawa. Tiada juga bazar Ramadan yang dirindui bau ayam perciknya.

Hakikatnya, kehidupan kita telah disusun segalanya untuk kita berusaha menjadikan diri ini hamba kepada Sang Pencipta. Persekitaran yang ganjil dari Islam itulah yang sepatutnya membakar jiwa kita. Jika hari ini jiwa aku kosong, maka akulah bertanggungjawab membaca alquran untuk mengisinya. Jika aku rasakan roh jihad aku kurang, akulah bertanggungjawab mengajak manusia sekelilingku untuk sama-sama mengabdikan diri pada Allah. Usahakan untuk adakan Usrah/smart circle/bulatan juang, kuliah maghrib, bacaan yasin (mungkin), ziarah sahabat yang sakit, seminar Ulum Syarak untuk hidupkan roh Islam dalam diri itu. Elakkan meletak bebanan mengenal Allah pada bahu orang lain tanpa kita mahu terlibat sama untuk bebas.

Aku bersyukur diberi peluang mengenal diri ini melalui jalanku mengenali Allah subhanahu wa taala dan aku berdoa semoga diri ini lekas keluar dari perhambaan dunia secara total. Supaya inilah jiwa yang suci dan diterima amal ibadahnya ketika berjumpa dengan Allah nanti.

Hari ini, kita dijaga ibubapa, esok ibubapa ataupun kita akan meninggalkannya.

Hari ini, kita berpenat lelah mencari rezeki, esok harta akan meninggalkan kita.

Maka, tiada yang abadi dan kekal bersama melainkan perhambaan kita kepada Sang Pencipta.

25:43

Leave a Reply

