Kerana itu adanya pepatah “Bapa borek, Anak rintik”

*applicable juga untuk bujang-bujang senang 🙂

1. Dalam usrah kami minggu ini, ada satu sentuhan yang nyata meresap ke hati.

Minggu ini, saya gagal laksanakan mutabaah hafazan yang diminta oleh naqib kami. Sedar hakikat yang untuk menjadi seorang Akh, hafazan dalil naqli adalah sangat penting. Lebih memahami dan dekat di hati. Malu dengan diri sendiri.

image

budak demam nak tumbuh gigi

Namun naqib saya tidak marah sebaliknya menegur dengan cara memberikan motivasi dan penyelesaian kepada masalah tersebut.

2. Lazimi hafazan bersama pasangan hidup. Tunjukkan yang kita lakukan persediaan usrah (membaca, menghafal ayat quran atau hadith, membuat nota kaki etc) di hadapan anak-anak. Jika tidak, anak-anak hanya nampak kita sibuk keluar masuk rumah untuk berprogram tetapi mereka tidak memahami apa sebenarnya yang kita lakukan. Dia akan nampak kita asyik sibuk keluar masuk rumah.

3. Bahasa badan sudah semestinya berbeza dengan bahasa mulut.
Anak-anak melihat perbuatan kita sehari-harian.

Sekiranya kita pulang dari kerja, dan tersadai di kerusi malas sambil menonton TV atau akhbar, maka tidak hairan satu hari kita pulang ke rumah dan melihat anak-anak tersadai malas di hadapan TV juga.

Namun, kita dapat mendidik anak-anak jauh lebih dari itu. Pulang dari kerja, bantu isteri di dapur atau main dengan anak, kemudian usai solat maghrib, ajar isteri membaca alquran atau lakukan  hafazan bersama. Anak-anak pasti akan ‘menyibuk’ sama.

image

4. Kemahuan ramai ibubapa ialah melihat anaknya menghafal quran, membaca hadith, anaknya menceritakan kisah-kisah Alquran seharusnya sama besar kemahuan itu pada diri ibubapa itu sendiri.

5. Bagi yang bujang, biasakan diri dengan budaya-budaya begini untuk diri sendiri atau bersama dengan teman usrah. Esok-esok senang kalau dah kahwin, cuma teruskan saja budaya baik begini.

“Takkan kamu nak baca qulhuwallah je dalam solat walaupun dah 20 tahun kahwin!” – pedas juga sindiran seorang teman saya dulu.

InsyaAllah, bermula dengan diri sendiri, orang sekeliling pasti akan berubah.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: