Impian masa depan

image

Kata orang, bercinta biar sampai ke syurga.

Kata kami, kenalah hidup bersama seperti ahli syurga.

Melihat akan gambar di atas, saya dan isteri sebenarnya menyimpan cita-cita untuk dicapai :

1) Tunaikan haji sebelum umur 35 tahun dan tunaikan umrah selepas BFG dari Korea.

2) Isteri ambil 2nd degree dalam bidang Psikologi Kanak-Kanak di Australia @ New Zealand.

3) Saya sambung Master dalam CFD. menghala ke Aerodynamics.

4) Sama-sama sambung pengajian Syariah di samping belajar bahasa Arab di Mesir @ Jordan.

5) Menulis buku hasil pengalaman 5 tahun rumahtangga sekitar pembentukan keluarga, suami isteri dan anak-anak (in future, insyaAllah)

6) Saya berhenti dari bidang Engineering dan kami buka tadika, dengan beberapa konsep diambil dari tadika Korea.

7) Backpacking travel bersama ke satu tempat dan tinggalkan anak-anak untuk dijaga oleh nenek mereka.

8) Projek ternak itik bersama adik ipar. Ini sebab kurang ternakan itik dibuat oleh orang Melayu.

Tengok lah mana yang sampai dahulu. Cuma yang kami sedar setakat ini, setiap perancangan yang sudah dibuat, pasti situasi tarbiyah keluarga dan setempat diambil perhatian. Mana boleh suka-suka ke sana-sini bila kita hidup dalam jemaah, kan?!

Memetik kata-kata sahabat saya:

Kata orang, bercinta biar sampai ke syurga.

Kata kami, kenalah hidup bersama seperti ahli syurga.

Advertisements

Tiupkan Islam padanya

image

Rabbij’alni muqima assolati wa min zurriati
“Ya Allah, jadikan aku dan zuriatku mendirikan solat”

‘Mendirikan solat’ bermaksud mendirikan keseluruhan seruan dalam Islam. Islam bukan hanya tertegak dalam pengamalan peribadinya sahaja, tetapi luas menjangkau ufuk masyarakat.

Mengambil ibrah Nabi Ibrahim yang berdoa selepas baginda berusaha mentarbiyah anaknya dengan didikan terbaik.

Doa ibubapa yang paling mustajab.

Sambil-sambil merancang tarbiyah anak buah usrah, jangan lupa sembang juga dengan anak-anak tentang perjuangan memartabatkan Islam. Kita mahu bila besar dia mewarisi perjuangan dengan kefahaman yang baik.

Nampak saja tak pandai berbahasa tapi sebenarnya umur ini, si anak ‘menyerap’ qudwah dari ibu dan ayahnya.

Kita orang dewasa

image

Balqis sudah pandai memusingkan badannya. Jika malam ni dia tidur lurus, esok pagi sudah pusing 45 darjah dari kedudukan asal.

Suatu petang sambil menjamah biskut cicah teh panas, sahabat saya memulakan perbualan.

“Cepat ye Balqis membesar. Rasanya 3 minggu lepas masa dia baru lahir, ana dukung rasa kecil je. Muka dia pun nampak blur saja. Kali ni nampak dah respon dengan cakap-cakap kita”

“Haha baby macam tu la. Sat ja dia membesar.  Mula-mula mata nampak apa yang dekat sejengkal je, lama-lama eyesight dia makin membesar”

Kami diam sebentar sambil menghirup teh panas.

“Bila tengok bayi ni, patut makin dekat kita dengan Allah dan sebagai orang dewasa, kita patut rasa malu dengan diri sendiri” saya menyambung semula perbualan.

“Kenapa? Dari tiada apa-apa kepada jadi satu makhluk yang kompleks macam ni?”

“Ya betul. Cuba tengok Balqis. Dari lahir-lahir hanya tahu menangis saja, Allah kembangkan minda dia untuk menyerap segala benda di sekeliling. Dia boleh mendengar, melihat. Sikit hari lagi boleh capai barang, belajar berjalan, bercakap”.

“Maksud nta dia berkembang fizikal dan intelek?”

“Yes! Tu word yang ana dok caghi” sekali-sekala terkeluar juga bahasa Kedah.

“Kalau tengok bayi, dia berkembang dari segi fizikal dan intelektual, jadi apa yang bezakan kita yang dewasa dengan bayi? Kenapa kita dinamakan ‘dewasa’?

Dah la sampai umur 20an kita berhenti membesar. Kalau setakat membesar badan dpaat pangkat PJK tak aci la hehehe”

“PJK?”

“Perut Jauh Ke depan!” kami pecah ketawa.

“Bayi berkembang fizikal dan intelek dari pengamatan dia pada sekeliling. Orang dewasa pula patut berkembang intelek dan iman dari ilmu dan amalan dia. Kalau tak, apa beza kita dengan Balqis yang terkebil-kebil tu?”

Saya mendukung Balqis, mendekatkan telinganya ke mulut saya dan bacakan ayat quran yang selalu saya baca sejak dalam kandungan lagi.

image

وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“Dan Allah keluarkan engkau dari perut ibumu dalam keadaan engkau tidak mengetahui apa-apa lalu diciptakan pendengaran, penglihatan, dan akal fikiran supaya engkau menjadi hamba yang bersyukur” (An-Nahl : 78)

Nota kaki: InsyaAllah selagi terdaya, akan dipastikan anak ini mendapat didikan tauhid sebaiknya.

Dari Bilik Bersalin II

Sambungan Dari Bilik Bersalin I

“Abang, sakit bang. Allah…!”

Doktor yang datang periksa isteri saya terkejut kerana bukaan sudah penuh, tapi isteri saya langsung tidak mengerang sakit seperti Korean di katil sebelah, kecuali mengadu sakit sekali-sekala sambil mulut terkumat-kamit menyebut Allah.. Allah.. Allah.

“Sakit kan, sayang. Sabar sikit ye. InsyaAllah Allah ampun semua dosa”, saya hanya mampu bagi harapan begitu dengan keyakinan bahawa kesabaran pada sakit itulah yang Allah ampunkan kesemua dosa-dosa ibu bersalin.

Tengahari itu, apabila lihat isteri sudah kembali bertenaga, kami bersembang itu dan ini. Saya ambil kesempatan untuk bertanya “Apa yang awak fikirkan masa sakit tadi? Abang perasan awak macam dengar tak dengar apa yang abang cakap”

Isteri saya ketawa kecil. Mukanya merah kemerahan menahan malu. “Aah, memang tak dengar dah apa yang abang cakap tadi. Sayang hanya ingat kisah Maryam yang sakit bersalin berseorangan di tengah panas terik, dan fikir tak nak berhenti baca doa Nabi Yunus”

Saya mengangguk faham.

image

“Maka Jibril menyeru ke arahnya dari tempat yang rendah: ‘Jangan kamu bermuram durja, sesungguhnya Tuhanmu menjadikan anak sungai di bawahmu dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon tersebut akan menggugurkan buah yang mekar kepadamu.”

Membaca ayat 25 dari Surah Maryam, saya yakin kesakitan yang ditanggung mana-mana ibu bersalin pasti sama. Tidak logik oleh akal manusia yang kerdil ini, dalam keadaan sakit dan lemah begitu, Allah perintahkan Maryam untuk menggoncang pokok kurma. Tidak mungkin juga buah kurma “ruthab” boleh gugur dengan digoncang, sedangkan kalau dibiar buahnya masak ranum pun ia tidak akan gugur. Tetapi, oleh kerana mentaati perintah Allah, Maryam gagahi juga dirinya dan berusaha menggoncang pohon kurma.

Amalan menjadi penjaga dirinya

Saya pernah berpeluang menjaga arwah Tok Wan di Titi Gajah ketika pulang bercuti. Tok Wan diserang strok dan hilang sebahagian upayanya. Dia tak boleh berjalan dengan gagah, tak boleh solat tanpa bantuan orang lain, dan juga kehilangan sebahagian dari ingatannya.

Jam hampir 1 tengahari. “Muhammad, Muhammad”, Tokwan memanggil saya dengan panggilan Muhammad (ayah saya) kerana menyangka saya ialah anaknya.

“Solat, solat…wuduk”, Tokwan hanya mampu ucap butir perkataan sahaja.

Hampir sebulan menjaga Tokwan, saya lihat Tokwan ada satu pattern hidup yang sangat baik. Hampir saja waktu solat, Tokwan akan bersiap-siap mahu ke bilik air untuk berwuduk. Siap mintakan saya hamparkan sejadah untuk solat. Walaupun bacaan solatnya sering tertukar kerana ingatannya yang hilang, tapi dia akan solat sampai ke sudah. Usai solat, Tokwan akan duduk bersandar di katil sambil mulut berzikir, tangan mengira zikirnya. Begitulah Tokwan sebelum Allah menjemputnya pulang. (Al-fatihah untuk Allahyarham Tokwan Razak)

Bina tabiat sebelum terlambat

Dalam hidup saya yang tak berapa panjang, Allah bagi dua kesempatan, seperti kisah di atas, melihat bagaimana amal ibadah bisa jadi penyelamat maruah diri ketika kita tidak berdaya.

Kedua-dua insan ini saya tahu biasa mengamalkan amalan tertentu ketika mereka sihat dan cergas dan ada daya untuk mengawal diri.

Setiap pagi, usai solat Subuh, isteri saya pasti akan habiskan bacaan Surah Luqman dan seminggu sekali akan habiskan Surah Maryam dan Yusuf.

Setiap kali pulang dari bersawah, arwah Tokwan pasti akan bersiap mandi dan menukar baju yang bersih, bersedia dengan hamparan sejadah dan berpesan pada anak cucunya untuk bersolat sama.

Setiap masa, Maryam mengabdikan dirinya kepada Allah taala dan itulah menjadi kekuatan Maryam untuk taat akan perintah Allah dalam sakit bersalinnya.

Dan (ingatlah) ketika Malaikat (Jibril) berkata: “Hai Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih kamu, menyucikan kamu dan melebihkan kamu atas segala wanita di dunia (yang semasa dengan kamu). Hai Maryam, taatlah kepada Tuhanmu, sujud dan rukuklah bersama orang-orang yang rukuk. (Ali Imran: 42-43)

Orang tua-tua selalu berpesan “Kalau hendak jadi tabiat, amalkan setiap hari sebelum capai umur 40 tahun“. Saya tidak tahu apakah kesimpulan terbaik dari kisah-kisah di sekeliling saya ini, melainkan berdoa saya mampu untuk terus beramal dengan amalan yang baik-baik dan orang sekeliling saya juga beramal dengan amalan baik-baik supaya mendapat kekuatan dan rahmat seperti Maryam as. Kerana saya dan anda yakin, rahmat Allah melindungi hamba-hamba yang dilihatNya.

Apabila rasa penatnya beramal, ingatlah kisah Maryam dan pokok kurma. InsyaAllah akan datang kekuatan usaha dan tawakal dalam diri kita.

Top 5 things you could do to help your wife

Written by Mohd Rafie, on Being a first time dad. His wife gave birth to a beautiful baby girl a few days after Balqis.

Your wife has delivered your baby (and some babies) And now, these are five things you could do to help your wife. Remember, be the angel…

No. 1 Support and Response Unit

image

As a husband, during and after the pregnancy, you should be the rock of calm to your wife and family. This will help you to think rationally and judge better. As much as possible, as much as time permit, you should be the No. 1 support and response unit to your wife and baby.

Always ask what you can do

After two or three weeks, you should know the pattern and there are few things that you could do before hand to buy you some time such as:

  1. Prepare the things for changing napkins in a designated place.
  2. Make sure the room is clean.
  3. Fold your baby clothes and arrange them while watching TV or making calls.

Wash baby clothes and shopping
It would be easy if you have a maid or you are staying with your in laws, as they will help you with this task.

Ensure that your wife and your baby essential things are available ie diapers, baby wipes, etc. Check on the internet if you could get a supply of these things online and get them deliver to your doorstep. And look for offers and discounts as you could save a lot during promotional period.

And you could buy yourself some time when you are out shopping. Grab a cup of coffee or tea and breath. This will help you to organize things better and call your parents to ask.

Rub her feet and massage
Rub your wife feet and give a little massage to the foot and back. This will help your wife to relax and loosen up.

If your wife is breastfeeding your baby, it is very important for them to get enough rest and relax as it is good for the milk production.

Hold your baby
Whenever needed, hold your baby for your wife. It’s the relationship bond moment for you as a dad and your baby. Even though the baby could see your face clearly during first few weeks, but they will remember your voice and your shape. Baby is smarter than you think they are
image

Say thank you, I love you
Finally, say thank you. Say I love you to your wife. Whenever you need to go out to work or shopping, kiss your wife and baby. Do you have other things you can think of, share with us.

Wishing you a happy fatherhood and be the angel to your wife and your baby!

_____________

Beside these 5 tips, there are few on my side of coin. (Sorry Rafie. I mess your work here 😀 )

Buy a Happycall pan!
Before this, your wife do all the house chores. Now, you need to get use to all the kitchen utensils.

So, just add up on list a Happycall pan. Easier to prepare food (makanan berpantang is ikan bakar, kentang bakar etc), save time in the kitchen, and satisfy your tummy! Its gonna help you a lot in preparing food for you and your wife. It even easy for her to handle it especially when you are away to work.
image

Plan a budget for flight ticket
Being away in oversea, and you didnt have time to go back because of work restriction, plan a budget and discuss with your mothers if one of them can come over for 2-3 weeks.
Flight ticket is not cheap, so plan your budget early. This is one way to show that you care of your wife by bringing her mother beside her.

Dari Bilik Bersalin I

Kebiasaannya saya akan menulis entri baru pada waktu malam. Pulang dari pejabat, makan malam, usrah atau program kawasan dan sebelum tidur akan tulis satu dua perenggan sebagai pembuka idea.

Namun, selepas kehadiran cahaya mata comel, jadual hidup berubah serta-merta. Entri yang lepas pun belum bersambung lagi, Saya dicop Muslim (i).

———

Isteri saya mengadu sakit awal pagi Isnin jam 2 pagi. Dikejutnya saya tapi saya boleh pula mengigau sebelum benar-benar tersedar. Nasib baik ada mama (mak mertua) yang mencadangkan kami solat Subuh dahulu sebelum ke hospital. Lagipun, bukannya terus nak bersalin katanya.

Jam 5.30 pagi kami tiba di hospital dan nurse maklumkan sudah ada bukaan 4cm. Isteri terbaring di atas katil menahan kesakitan contraction (pengembangan pengecutan rahim untuk membuka laluan bersalin). Saya di sebelah mengurut-urut belakang badan bagi melegakan kesakitan.

Jam 6.30 pagi bukaan sudah 6cm. Progress yang agak baik bagi anak sulung. Saya dapat mengagak kesakitan yang ditanggungnya dari cengkaman tangannya yang kuat dan berbekas merah di pergelangan tangan saya apabila berlaku contraction. Sakitnya? Hanya yang pernah mengalami tahu sakit peritnya hendak bersalin. Tak semena-mena tangan saya menggigil, mata sedikit berair. Bukan kerana takutkan darah yang sudah mula membasahi atas katil, tapi kerana terlalu kasihan melihat kesakitan yang ditanggung. Wajah Ummi mula terbayang, dalam diri mula berbisik, alangkah ruginya aku pernah bantah dan melawan cakap Ummi, alangkah ruginya anak yang menderhakai ibubapanya (terutama si Ibu) sedangkan ibu bertarung melahirkan dia ke dunia. Saya hanya berzikir perlahan di telinga isteri, mengingatkan dia tentang zikir Nabi Yunus La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin, mengajar cara bernafas  (para suami, sila ambil tahu cara mengawal nafas ketika contraction) dan dalam masa yang sama mendoakan semoga Allah ampunkan semua dosa isteri saya. Itulah rasa tawakal yang tak pernah saya rasai sebelum ini.

 ‘Wahnan ala wahnin‘ iaitu ‘kesukaran yang begitu melemahkan’ ( Luqman:14)

40 minit selepas itu doktor maklumkan sudah bukaan penuh. Bersedia untuk disorong masuk ke dalam bilik bersalin. Isteri sempat mencapai tangan saya “Abang, ampunkan dosa sayang selama ini andai tak mampu jadi isteri solehah untuk abang”

7.30 pagi bilik bersalin sudah disediakan, saya dijemput untuk masuk dan diminta berada di bahagian kepala isteri saya. Alhamdulillah Dr Lee Eun Sil kata bayi sudah bersedia untuk keluar. Dengan 2 kali contraction push, bayi perempuan kami selamat dilahirkan. Muka isteri yang tadinya merah padam menahan sakit kian surut lega perlahan-lahan.

Mendapatkan si bayi yang masih kemerahan, menangis ketika dalam dakapan, azan dibisikkan ke telinga. Si bayi berhenti menangis. Matanya memandang ke arah saya. Tenang. Damai. “InsyaAllah beriman dan cerdik anak abah ni”.

———

Hari ini sudah hari ke-9. Rambut sudah dicukur, mulut sudah ditahnik, urinya sudah diuruskan, dan kami menamakannya dengan nama yang baik, Balqis. InsyaAllah.

…insyaAllah bersambung, Dari Bilik Bersalin II

image

More pic here