Perang Dedaun Hancur (D-22)

Catatan untuk simpanan. Semoga menjadi pembangkit semangat Al Qassam di masa hadapan.

Sebahagian kisah di medan perang diceritakan oleh sebahagian para pejuang Palestin ketika bertempur di barisan hadapan selama 22 hari pertempuran darat.

image

Kisah Komando 1
Skuad khas komando Briged Izzuddin Al-Qassam ketika ditugaskan menyerang tentera penjajah Israel di pinggir Bandar Gaza, mereka menunggu masa untuk menyerang di dalam sebuah lubang, namun pintu lubang tersebut dijadikan tempat parking segerombolan kereta kebal tentera penjajah Israel(tanpa mereka sedari kewujudan pejuang di bawahnya). 4 orang komando yang terperangka berpuasa selama 10 hari tanpa minuman dan makanan serta bertahan menunggu kereta kebal tersebut beredar supaya mereka dapat keluar, akhirnya mereka berjaya keluar selepas hari yang ke 10.

Kisah Komando 2
Ketua skuad komando mengarahkan seorang ahlinya yang keletihan supaya berundur dan mencari ganti namun ditolak seraya berkata “aku tidak akan berundur kecuali aku dapat membunuh 2 orang tentera penceroboh(Israel) atau aku akan pulang setelah syahid..”

Kisah Komando 3
Seorang komando Al-Qassam menceritakan ketika dia melihat gelagat tentera penjajah Israel di hadapan barisan perang medan pertempuran yang berlari sambil menjerit selepas sebuah peranti meletup berdekatannya sedang dia mampu membalas dengan segala kelengkapan perang canggih yang dia miliki serta kereta kebal yang mereka berlindung “Sesungguhnya aku tidak sangka mereka pengecut hingga ke tahap ini..!?”

Kisah Komando 4
Aku melihat daya juang rakan-rakanku para pejuang sangat kuat dan jitu, setiap daripada mereka berlumba dan bersaing untuk dipilih melakukan misi di barisan hadapan, aku sendiri berjaya membunuh 2 orang tentera Israel dalam satu pertempuran yang tidak lebih daripada 10 meter. Aku juga diceritakan oleh rakan komando ku di sebelah kawasan yang sama bahawa mereka berjaya meletupkan sebuah pasukan tentera Israel yang duduk berhimpit di dinding sebuah rumah, kami berjaya meletupkan mereka dengan sebuah peranti letupan menyebabkan sebahagian badan mereka hancur berkecai dan menunggu lebih dari beberapa jam untuk tentera lain datang menyelamatkan mereka. Itu pun selepas seluruh kawasan berdekatan dibom sehancur-hancurnya.

Aku sifatkan mereka adalah tentera yang tidak mahu berperang, bayangkan seorang tentera mereka yang sedang bersembunyi di sebalik dinding terus meniarap selepas mendengar bunyi tingkap rumah yang tertutup kemudian melepaskan tembakan seperti orang gila, sehinggalah dia menyedari bahawa tingkap tersebut bergerak disebabkan angin.
image

Kisah Komando 5
Di dalam satu misi kami untuk menyerang dari barisan belakang musuh, kami mensasarkan 2 buah kereta perisai yang dipenuhi tentera mereka, kemudian kami menyerang 1 daripadanya dengan semua yang ada di dalamnya, perkara yang sangat pelik bila tentera di dalam kereta perisai di hadapan tidak mahu turun menyelamatkan rakannya di belakang walaupun pintu kereta mereka sudah terbuka. Jarak antara kedua buah jentera tersebut adalah 20 meter.

Selepas kami menyelesaikan kereta perisai tersebut serta semua yang berada di dalamnya, kami segera ke arah sebuah kereta lagi, ketika jarak menjadi sangat dekat ketua pasukan tersebut keluar dalam keadaan yang sangat pelik sambil membawa senjata tetapi seakan menggeletar untuk menekan picu senjatanya, lagi-lagi selepas mendengar laungan takbir kami. Kami pun tidak mengambil masa yang lama terus menembak dan membunuh mereka di lokasi tersebut.

Kisah Komando 6
Dalam satu pertempuran ketika pasukan kami mengambil bahagian dalam satu serangan hendap yang mengorbankan 8 tentera Israel di daerah Hayyu Tuffah beberapa hari lalu, kami mengintip mereka dari jarak 700 m sambil bergerak ke arah mereka, selepas jarak menjadi semakin dekat kurang daripada 1 meter kami menghujani mereka dengan peluru dan bom RPG secara mengejut.
image

Ketika itu aku melihat salah seorang daripada mereka melompat dan melarikan diri sambil menjerit: “Tuhan, Tuhan, mama, mama!”
Setelah selesai misi tersebut kami segera cepat meninggalkan tempat tersebut mengikut arahan bilik taklimat.

Ini adalah sebahagian cerita para pejuang yang bertempur di barisan hadapan peperangan, dan sehingga kini statistik di dalam nota pejuang mengesahkan sebanyak 91 tentera penjajah yang berjaya dibunuh di dalam pertempuran di pinggir Gaza, walaupun Yahudi hanya mengiktiraf separuh daripadanya. Itu tidak termasuk tentera dan askar mereka di dalam jentera yang dibom oleh para pejuang(kerana tidak dipastikan sama ada terkorban atau cedera)

Doakan kemenangan para pejuang Palestin.

Gaza 2:27 PM
Perang Hari ke-22

Sumber;
iaanews

‪#‎weareallqassam‬
‪#‎gazaunderattack‬
‪#‎dedaunhancur‬
‫#‏البنيان_المرصوص‬
‫#‏غزة_تقاوم‬

Advertisements

Benarlah! Tamarod mengajar kita.

1. So Tamarod, which betrayed the Egyptian people by supporting a military coup to overthrow a democratically elected government and backed the installation of a dictator who makes Mubarak look mild, doesn’t like betrayal…?

Uh huh…they have a short memory.

2. Tamarod! Nobody saw that coming ?

Amat penting buat Islamis di Malaysia untuk membangunkan Islam dengan cara kita. Bukannya tempelan, kerana Mesir memberi pengajaran besar buat Umat ini bahawa agenda selain Islam tidak sama sekali akan redha dengan selain darinya.

Kenapa perlu bersama dengan puak Sekular, Liberal dan Evangelist sedangkan Umat Islam punya kekuatan sendiri? Adakah Islamis sudah melupakan isi kandungan dari daurah Ghazwatul Fikri ?

Benarlah! Tamarod mengajar kita.
http://brat-mikrajovic.blogspot.com/2013/06/tamarod-mengajar-kita.html?m=1

Isu DNA babi : Peluang Muhasabah Buat Para Daie

Ketika umat Islam sedang hangat dan sensitif imannya membincangkan halal haram tentang pemakanannya, perlu kita semak kembali unsur halal haram dalam aspek yang lain juga.

Saya melihat isu DNA babi dan respon umat Islam di Malaysia bukanlah disebabkan terlebih jiwa Melayunya yang alergik dengan babi tetapi disebabkan masih ada iman pada dirinya walaupun mungkin dia seorang yang jahil.

Continue reading

Nilai dan Peranan Naqib (Siri 3)

PETUNJUK SEPANJANG JALAN

Peranan Kedua : Ta’lif

Fungsi dan tugas kedua Murobbi atau Naqib ialah ‘ta’lif’ (menyatukan jiwa-jiwa).Kerja dakwah tidak akan berjaya tanpa wujud kesatuan hati antara ahli-ahlinya. Ini kerana manusia mempunyai kepelbagaian karektor, watak, latar belakang dan citarasa yang berbeza. Tugas utama para murobbi ialah memadu dan menyatu jiwa – jiwa ini sehingga membentuk zumrah al-qalb al-wahib (himpunan satu hati) sebagaimana kata Syeikh Muhammad Ar-Rasyid.

Para murobbi hendaklah merapatkan jurang perbezaan dan kepelbagaian anggotanya sehingga menemukan titik persamaan, kesatuan hati dan pemikiran. Kesemuannya ini tidak mungkin terhasil melainkan segala maani taaruf, tafahum dan takaful berjaya direalisasikan di dalam pelaksanaan usrah.

Keserasian ini terbina melalui kesatuan kefahaman dan keyakinan, kesatuan dalam memahami fikrah Islam. Begitu juga dalam soal dakwah dan tarbiyyah, di mana setiap ahli memiliki kefahaman yang satu terhadap asas-asas, prinsip-prinsip dakwah,tarbiyyah dan jamaah yang digariskan. Usaha memupuk perkara ini memerlukan kepada tempoh masa menerusi proses tarbiyah dan taklim yang berterusan.

Proses…

View original post 502 more words

Kerana itu adanya pepatah “Bapa borek, Anak rintik”

*applicable juga untuk bujang-bujang senang 🙂

1. Dalam usrah kami minggu ini, ada satu sentuhan yang nyata meresap ke hati.

Minggu ini, saya gagal laksanakan mutabaah hafazan yang diminta oleh naqib kami. Sedar hakikat yang untuk menjadi seorang Akh, hafazan dalil naqli adalah sangat penting. Lebih memahami dan dekat di hati. Malu dengan diri sendiri.

image

budak demam nak tumbuh gigi

Namun naqib saya tidak marah sebaliknya menegur dengan cara memberikan motivasi dan penyelesaian kepada masalah tersebut.

2. Lazimi hafazan bersama pasangan hidup. Tunjukkan yang kita lakukan persediaan usrah (membaca, menghafal ayat quran atau hadith, membuat nota kaki etc) di hadapan anak-anak. Jika tidak, anak-anak hanya nampak kita sibuk keluar masuk rumah untuk berprogram tetapi mereka tidak memahami apa sebenarnya yang kita lakukan. Dia akan nampak kita asyik sibuk keluar masuk rumah.

3. Bahasa badan sudah semestinya berbeza dengan bahasa mulut.
Anak-anak melihat perbuatan kita sehari-harian.

Sekiranya kita pulang dari kerja, dan tersadai di kerusi malas sambil menonton TV atau akhbar, maka tidak hairan satu hari kita pulang ke rumah dan melihat anak-anak tersadai malas di hadapan TV juga.

Namun, kita dapat mendidik anak-anak jauh lebih dari itu. Pulang dari kerja, bantu isteri di dapur atau main dengan anak, kemudian usai solat maghrib, ajar isteri membaca alquran atau lakukan  hafazan bersama. Anak-anak pasti akan ‘menyibuk’ sama.

image

4. Kemahuan ramai ibubapa ialah melihat anaknya menghafal quran, membaca hadith, anaknya menceritakan kisah-kisah Alquran seharusnya sama besar kemahuan itu pada diri ibubapa itu sendiri.

5. Bagi yang bujang, biasakan diri dengan budaya-budaya begini untuk diri sendiri atau bersama dengan teman usrah. Esok-esok senang kalau dah kahwin, cuma teruskan saja budaya baik begini.

“Takkan kamu nak baca qulhuwallah je dalam solat walaupun dah 20 tahun kahwin!” – pedas juga sindiran seorang teman saya dulu.

InsyaAllah, bermula dengan diri sendiri, orang sekeliling pasti akan berubah.

Bila Manusia Tidak Bertuhan

image

Bila manusia tidak bertuhan..

KES 1

A ban on kosher and halal slaughter in Denmark began Monday. Announcing the ban last week, Danish Agriculture and Food Minister Dan Jorgensen said, “Animal rights come before religion”.

——
which so contradict with this case:

KES 2

A 2-years old giraffe’s slaughter sparked international outrage after it was stunned, dissected in front of a crowd, and fed to the zoo’s lions.

——
and also this case; You are doing that to Palestinian for 60 years and counting.

KES 3

Israeli Deputy Minister of Religious Services Rabbi Eli Ben Dahan, apparently responding to the ban, said, “European anti-Semitism is showing its true colours across Europe, and is even intensifying in the government institutions”.

Reading #1: Azerbaijan yang dilupakan

image

Pembakaran teks-teks agama dibawah arahan pemerintah boneka Soviet

“In Azerbaijan, when a modified Latin alphabet was adopted, books published in Arabic script were burned, especially in the late 1920s and 1930s. The texts were not limited to the Quran; medical and historical manuscripts were also destroyed”

Kepada yang rajin membaca sejarah, pasti akan terjumpa peristiwa yang dinamakan ‘Book Burning’. Azerbaijan antara negara yang tercatat dalam sejarah pembakaran teks-teks berkaitan agama dan bahasa arab secara besar-besaran selepas negara ini memasuki era Soviet Union.

Azerbaijan terjajah beratus tahun lamanya di bawah kuasa Rusia dan Soviet Union; peristiwa yang membawa kepada pencairan jatidiri umat Islam di Azerbaijan. tak dapat tulis banyak dalam ruang yang terhad ini namun berikut adalah fakta yang mempengaruhi jatuh bangun Islam di sana.

1806:
Azerbaijan antara negara yang dijajah oleh Tsar (raja Rusia) dalam kempen ‘Ruso Turkish War’. Ketika ini, Azerbaijan mempunyai hubungan rapat dengan kerajan Turki Uthmaniah.

1817-1864:
Imam Shamil, tokoh pejuang di Laut Kaspia ketika itu mengetuai usaha pembebasan tanah umat Islam dari genggaman Tsar Rusia dalam kempen ‘Caucasian War’. Imam Shamil mahir bahasa arab, ilmu logik, dan menghafal banyak Al-Quran dan Hadith antara tokoh pejuang umat Islam yang disanjung sekitar Asia Tengah.

1918:
Merdeka selama 2 tahun dari Rusia namun dimasukkan ke dalam penjajahan bentuk baru, Soviet Union pada tahun
1920.

1924:
Khalifah Turki Uthmaniah dihapuskan. Perlembagaan Azerbaijan digubal dan menetapkan Azerbaijan ialah negara sekular seperti negara Turki.

1991:
Merdeka apabila Soviet Union dibubarkan.

image

Black January peristiwa umat Islam disembelih beramai-ramai

Beberapa fakta terkait

i. terdapat 2000 buah masjid sebelum tahun 1920an, namun hanya terdapat 11 buah masjid di seluruh Azerbaijan pada tahun 1980an.
ii. Syiah hanya 8% di Azerbaijan (orang dalam) dan dari Iran menjadi dalang disebalik penjajahan Tsar ke atas Azerbaijan.
iii. Syiah menjadi populasi majoriti selepas penjajahan Rusia. Namun, berlaku kebangkitan umat sekitar 1900an untuk membebaskan tanahair Islam yang dijajah. Hari ini 85% penduduk beragama Syiah.
iv. Syariat Islam tidak dilaksanakan dengan baik selepas penjajahan Soviet; meminum arak di khalayak dibenarkan dan percampuran lelaki wanita sangat digalakkan.

Tanahair Islam lain sekitar 1900an

Tanahair Islam di sebelah Timur Tengah banyak dijajah oleh British (Mesir), Perancis (Libya). Manakala, di Asia Tengah dan Caucasus diserang oleh Rusia.

Tanah Melayu dan sekitarnya? Negara kita sedang dibahagikan dengan sistem “pecah dan perintah” oleh British, Belanda dan Sepanyol. Tanah Melayu sedang dibahagikan kepada Negeri Bersekutu dan Negeri Tak Bersekutu.

Usah ditunggu hingga malam

Bersempena dengan Muharram ini, terpanggil saya untuk menulis tentang keutamaan melakukan amalan pada waktunya. Adapun saya tidak bercadang untuk mengupas tentang kelebihan puasa Asyura dan hukumnya sekian-sekian.

Ketika Saidina Abu Bakar hampir wafat, beliau meninggalkan pesan kepada pewarisnya Umar:

Ketahuilah bahawa ada amalan untuk Allah di masa siang yang Dia tidak menerima amalan itu di waktu malam. Dan ada amalan di waktu malam yang Dia tidak terima amalan itu di waktu siang

Seorang Muslim yang berjaya akan melakukan amal ibadatnya dengan mengambil kira tentang waktu. Malah, satu-satu amalan yang dilakukan itu biarlah dilakukan di waktu yang munasabah. Oleh sebab itu, Allah taala telah meletakkan waktu-waktu tertentu untuk beramal. Selain dari waktu tersebut, samada sebelum atau selepasnya, maka dikira tidak diterima oleh Allah Taala.

Solat yang dilakukan luar dari waktunya atas kelalaian dan berlengah-lengah, maka tidak diterima oleh Allah.

(إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَـٰبً۬ا مَّوۡقُوتً۬ا (١٠٣….

…Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya (Surah An-Nisa` : 103)

Begitu juga puasa bulan Ramadhan. Sengaja berniat tidak berpuasa penuh dan mahu menggantikannya di luar bulan Ramadhan maka tidak diterima oleh Allah taala.

(فَمَن شَہِدَ مِنكُمُ ٱلشَّہۡرَ فَلۡيَصُمۡهُ‌ۖ  (١٨٥

….Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu (Surah Al-Baqarah : 185)

Dari garis panduan asas di atas, maka setiap orang Islam sewajarnya berlumba-lumba mencari kebaikan. Memilih masa yang terbaik untuk melakukan amal ibadat adalah satu usaha yang sangat digalakkan dalam Islam. Sebagai contoh, kita berpuasa pada hari Isnin dan pada hari itu juga kita didatangi oleh tetamu terutama yang jarang-jarang datang ke rumah. Jadi, untuk meraikan tetamu tersebut, Rasulullah menasihatkan kita untuk berhenti dari puasa sunat tersebut dan makan bersama tetamu seolah kita tidak berpuasa untuk mengelakkan tetamu dari berasa kekok makan mee goreng berseorangan.

Dalam seminggu pula, hari Jumaat adalah hari yang paling baik. Disunatkan kita dengan amalan tertentu dan difardhukan pula kepada kaum lelaki untuk bersolat Jumaat beramai-ramai bagi meraikan penghulu hari. Ada hadith yang meriwayatkan ada suatu waktu sepanjang hari Jumaat yang mustajab doanya jadi setiap orang Islam yang berdoa di dalam waktu tersebut akan dimakbulkan doanya.

Dalam setahun pula, antara hari yang terbaik untuk berpuasa ialah pada 9 hingga 11 Muharram. Bagi siapa yang berpuasa bersungguh-sungguh pada 10 Muharram, maka Allah telah janjikan pengampunan dosa-dosa kecilnya pada tahun lalu. Jadi, sebenarnya contoh yang saya tuliskan di atas adalah bagi menunjukkan keutamaan untuk beramal pada satu-satu waktu.

image

Sama juga aplikasinya dalam kehidupan harian. Bagi yang aktif dengan usrah, selarikan jadual belajar dan aktiviti tarbiyah yang lain kerana walaupun kejayaan akademik bukanlah segala-galanya tetapi Muslim hebat sangat dituntut menjaga kecemerlangan pekerjaannya. Program-program seperti daurah, perkhemahan, qiamullail harus diisi dalam jadual untuk dipenuhi keperluan tarbiyah.

Ketika pertengahan semester, menyiapkan tugasan projek yang banyak adalah prioriti. Jadi, selesaikan tugasan sebelum pergi ke satu-satu urusan ‘harus’ yang lain.

Masuk minggu peperiksaan pula, mengulangkaji pelajaran pula adalah kemestian dan lebih penting berbanding marathon drama atau movie.

Manakala, apabila situasi berjanji dengan orang walaupun penat ataupun sejuk, maka menjadi kemestian untuk kita tunaikan janji tersebut.

Bagaimana kalau ada rakan yang terlantar sakit di hospital dan minggu peperiksaan yang hectic? Susun jadual harian dengan sebaiknya supaya hak peperiksaan dan hak rakan yang sakit (hak seorang Muslim) dapat diselesaikan dengan baik.

Hakikatnya, seorang Muslim yang mahu sepanjang hidupnya diberkati Allah sewajarnya dia berusaha mengatur keutamaan jadual hidupnya sebagaimana yang telah disebutkan di atas. Orang yang tidak tahu menghargai peluang yang Allah bagi kepadanya, dia akan menyesal di akhirat nanti setelah tahu begitu bernilai masa jika dia beramal dengan amalan yang baik ketika itu. Seperti disebut dalam Al-Quran, manusia akan menyesal ketika di akhirat kerana sedikitnya amalan yang dilakukan sedangkan peluang yang ada sangatlah luas. Manusia akan berkata “Ya Tuhanku! Lanjutkanlah sedikit usiaku, supaya dapat aku bersedekah dan menjadi orang yang soleh” walaupun dia tahu ketika itu sudah terlambat.

Wallahualam

Impian masa depan

image

Kata orang, bercinta biar sampai ke syurga.

Kata kami, kenalah hidup bersama seperti ahli syurga.

Melihat akan gambar di atas, saya dan isteri sebenarnya menyimpan cita-cita untuk dicapai :

1) Tunaikan haji sebelum umur 35 tahun dan tunaikan umrah selepas BFG dari Korea.

2) Isteri ambil 2nd degree dalam bidang Psikologi Kanak-Kanak di Australia @ New Zealand.

3) Saya sambung Master dalam CFD. menghala ke Aerodynamics.

4) Sama-sama sambung pengajian Syariah di samping belajar bahasa Arab di Mesir @ Jordan.

5) Menulis buku hasil pengalaman 5 tahun rumahtangga sekitar pembentukan keluarga, suami isteri dan anak-anak (in future, insyaAllah)

6) Saya berhenti dari bidang Engineering dan kami buka tadika, dengan beberapa konsep diambil dari tadika Korea.

7) Backpacking travel bersama ke satu tempat dan tinggalkan anak-anak untuk dijaga oleh nenek mereka.

8) Projek ternak itik bersama adik ipar. Ini sebab kurang ternakan itik dibuat oleh orang Melayu.

Tengok lah mana yang sampai dahulu. Cuma yang kami sedar setakat ini, setiap perancangan yang sudah dibuat, pasti situasi tarbiyah keluarga dan setempat diambil perhatian. Mana boleh suka-suka ke sana-sini bila kita hidup dalam jemaah, kan?!

Memetik kata-kata sahabat saya:

Kata orang, bercinta biar sampai ke syurga.

Kata kami, kenalah hidup bersama seperti ahli syurga.

Saya rasa manusia ada ‘bau’

image

Perangai Balqis yang saya perasan ialah dia sangat senang dengan
1. akhawat/makcik2 dia
2. kanak-kanak especially yang sedang bermain.

yang dia takut ialah
1. ikhwah / pakcik2 yang tak shave jambang

dah macam-macam ekperimen saya buat bersama ikhwah. ada ketika tutup lampu dan bagi dia pada ikhwah lain, tapi dia terus saja menangis.

image

Nampaknya ikhwah ada aura masing-masing. Saya selalu bergurau dengan mereka “Mutabaah amal tak cukup ni tanda ni!” sambil-sambil ingatkan mereka kepentingan menjaga amal fardhi. Mengarut-mengarut juga tapi selitkan nilai tarbiyah pada setiap bait kata dan tingkahlaku 🙂

image

nampaknya kitab ni dia tak dapat koyakkan sebab keras amat